Wat is het geschikte moment voor een relatiegeschenk?

Relatiegeschenken worden niet zomaar gegeven. Het kleine gebaar dat gedaan wordt bij het geven van een relatiegeschenk heeft vele voordelen. Het is een marketingtool die waaraan het effect zeker zichtbaar is. Vaak is het geschenk bedrukt met het logo van het desbetreffende bedrijf, dit zorgt natuurlijk voor reclame die onmisbaar is in een bedrijf. Maar wat is nu het geschikte moment om dit geschenk te geven, en aan welke relaties? We zetten het voor je op een rijtje.

Relatiegeschenken worden ingezet bij gelegenheid en voor marketingdoeleinden maar ze kunnen ook ingezet worden voor het eigen personeel. Voornamelijk het relatiemanagement heeft profijt van het inzetten van relatiegeschenken. Om dit zo effectief mogelijk te laten verlopen is er een vraag die gesteld moet worden: wie geeft de relatiegeschenken en bij welke gelegenheden? Het doelgericht inzetten van relatiegeschenken kan ervoor zorgen dat het maximale effect wordt bereikt tegen minimale kosten.

Relatiegeschenken worden meestal ingezet als een tegen van dankbaarheid tegenover de partners. Dit kan bijvoorbeeld voor een samenwerking zijn. Maar liefst meer dan de helft van de mensen die een relatiegeschenk heeft gekregen bewaard deze minstens een jaar. Zelfs een simpel gebaar als een pen wordt dagelijks door meer dan zeven mensen gebruikt, denk aan alle mensen die in een week tijd in contact komen met jouw merk! Mits deze op de pen staat natuurlijk, dat is een belangrijk aspect.

Veel mensen komen in contact met je bedrijf, dat alle tegenover een zachte prijs. Daarnaast zijn de mogelijkheden eindeloos. De USB-stick is het meest gebruikte relatiegeschenk, men doet hier doorgaans anderhalf jaar mee en gebruikt deze wekelijks. Toch zijn er nog meer opties, denk aan een t-shirt bedrukken of papieren tassen bedrukken. Liever een gadget? Powerbanks of selfiestick zijn tegenwoordig ook populair in de zakelijke wereld. Even snel een selfie met je collega’s en de selfiestick is onmisbaar.

Aan de hand van deze informatie is te concluderen dat een relatiegeschenk geschikt is op verschillende momenten, maar is het belangrijk dat dit in overleg gaat met de organisatie. Wie ga je bedanken voor hun inzet? En met welke middelen? Zeker stof om over na te denken.