Werkzoekende zijn schaars

De economie draait op dit moment erg goed in Nederland. Er is veel vertrouwen in de toekomst, waardoor mensen durven te investeren. Doordat er geïnvesteerd wordt komt er ook meer werk waardoor minder mensen werkloos hoeven te zijn. Ook de bedrijven draaien goed, zo goed zelfs, dat ze soms het werk niet meer aankunnen en met spoed opzoek zijn naar nieuw personeel. En hier komen we eigenlijk aan bij een probleem. Doordat veel bedrijven opzoek zijn naar nieuwe werknemers, zijn de werkzoekende inmiddels schaars geworden waardoor het werven van nieuwe werknemers op dit moment alles behalve makkelijk is. De schaarste aan werkzoekende werd enkele jaren geleden verwacht, maar wat niet verwacht werd is dat de schaarste zo heftig zou zijn als nu.

Werken aan het werkgeversmerk

Omdat bedrijven toch graag nieuw personeel willen werven gaan ze actief op zoek naar nieuwe werknemers. Vroeger werden goede secundaire arbeidsvoorwaarden als erg aantrekkelijk ervaren door de werkzoekende. Nu is dit echter anders doordat ieder bedrijf goede voorwaarde aanbiedt. Werkzoekende vinden het nu met name belangrijk dat ze flexibel kunnen werken en dat de werksfeer erg goed is.

Bedrijven proberen de goede werksfeer op de werkvloer daarom ook steeds vaker met de buitenwereld te communiceren. Social media is een veelgebruikt instrument door bedrijven om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk.

Vacaturesites zijn niet meer aantrekkelijk

Vroeger waren vacaturesites erg aantrekkelijk om personeel te werven. Nu biedt een vacaturesite zoals Jobbird veel minder kansen om aan personeel te komen dan voorheen. Wanneer er gezocht wordt op bijvoorbeeld vacature finance manager, dan is te zien dat er tientallen pagina’s staan met vacatures. Dit houdt in dat de vacature al snel niet meer goed zichtbaar is voor de werkzoekende en daarom heeft het steeds minder zin om een vacature te plaatsen op een vacaturesite.

De conclusie is dus dat het belangrijk is voor bedrijven om een sterk werkgeversmerk op te bouwen, is het niet voor nu, dan is het wel voor in de toekomst.